Tidligere NFF-topp etter protest i cupen: - Langt fra umulig at det blir omkamp

3 weeks ago 22



Akkurat nå

Ballen berørte dommer Tore Hansen på vei mot matchvinnerscoringen til Lyns Even Bydal. Men kan det bli omkamp av den grunn?

Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB
  • Jens Friberg, VG

    Jens Friberg, VG

– Har Egersund varslet protest i tide og Doms-og sanksjonsutvalget behandler saken, er det langt fra umulig at det blir omkamp.

Det sier Espen Auberg til VG. Han er tidligere juridisk direktør i Norges Fotballforbund, og medlem av Uefas lovkomité – blant annet.

Espen Auberg

Partner i advokatfirmaet SME

Den kontroversielle scoringen kom med et kvarter igjen av 3. rundekampen mellom Egersund og Lyn.

Etter et hjørnespark viser TV-bildene tydelig at ballen treffer dommer Tore Hansen, før den spretter ned til Lyns Even Bydal – som scorer det avgjørende målet.

– Dommerskandale, mener Aftenbladets fotballekspert Rogvi Baldvinsson.

Egersund protesterte vilt på banen, til ingen nytte. Etter kampen leverte de en formell protest, slik Aftenbladet meldte først.

– Regelen er ganske klar på akkurat det. Det er den vi forholder oss til, sier daglig leder Fredrik Skaar Manneråk til VG – som bekrefter at protesten allerede er levert.

Han viser til regel 9.1 i fotballens reglement.

Den sier at ballen er ute av spill når den «berører en i dommerteamet, blir værende på spillebanen, og et lag kan oppnå en positiv angrepsmulighet».

Hvis så skjer, skal spillet gjenopptas med dropp, skriver NFF i eget reglement.

– Vi må forvente at en dommeren på dette nivået kan reglene, sier Egersunds sportssjef Kenneth Andersen til Aftenbladet.

– I og med at det blir en protest, blir det feil av meg å uttale meg. Dommeren vil avgi en forklaring når det må gjøres, sier dommersjef Terje Hauge til VG.

Han sier at han har snakket med dommer Hansen om situasjonen. Nå går protesten til NFFs juridiske avdeling.

Hva tror du - blir det omkamp mellom Egersund og Lyn?

Ja, dette var en klar og betydningfull feil.

Nei, dette er ikke et enten-eller spørsmål.

Men hva skal til for at det blir omkamp av dette?

Dette reguleres av NFFs reaksjonsreglement. §§ 5–3 og 5–12 er relevante i denne saken.

– Vilkårene er at det er «grove feil ved dommerens forståelse eller praktisering av regelverket» og det er «overveiende sannsynlig at feilen har påvirket kamputfallet», sier Auberg.

– Det er ganske tydelig at denne hendelsen har påvirket kamputfallet, sier Egersunds Manneråk.

Read Entire Article