Statsforvalteren i Agder er bekymret over den negative miljøutviklingen i Skagerrak og langs Agder-kysten.
Bestander av fisk, sjøfugl, hummer og blåskjell går tilbake, og tareskogen svekkes.
Statsforvalteren i Agder har tatt initiativ til programmet «SOS – Sammen om Skagerrak» som skal samle forskere, næringslivet og frivillige med mål om endre situasjonen, opplyser Statsforvalteren i en pressemelding.
Prosjektet har fått 3 millioner kroner i 2026 fra Miljødirektoratet for å lage en helhetlig tilstandsrapport for Agder-kysten i samme format som tilstandsrapporten for Oslofjorden.
– Når havforskerne henter frem ord som krise og økologisk kollaps tar vi dette som tydelige tegn på at det er på tide å handle også i Skagerrak, sier statsforvalter Gina Lund.








English (US)