Rommet er fullt av maskiner. Det durer jevnt.
Bertil peker på skjermen og viser oss en av de siste analysene han har gjort.
– Dette er en pille som ble levert til oss som inneholder et stoff som heter metonitazen.
Flere ulike stoffer testet av Tryggere ruspolitikk for å se om det finnes ulovlige rusmidler i dem.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKStoffet er et syntetisk opiod som kan være ti til hundre ganger sterkere enn morfin, forteller han.
Slike funn er noe av grunnen til at folk siden 2022 har kommet til Lilletorget i Oslo for å få analysert ulovlige rusmidler. Tilbudet er til rusbrukere.
Men nå ser organisasjonen, Tryggere Ruspolitikk, seg nødt til å legge ned tilbudet.
Inne på analyserommet er det nok av redskaper som kan brukes
Foto: Hallgeir Braastad / NRKEn unik tjeneste
– Vi opplever at vi har hjulpet mange mennesker.
Det sier fagansvarlig i organisasjonen, Dagfinn Hessen Paust.
Han mener rusanalysen har hatt en viktig beredskapsfunksjon.
Ved å analysere rusmidlene kan tjenesten oppdage spesielt farlige stoffer som dukker opp på markedet.
Fagansvarlig i organisasjonen Tryggere Ruspolitikk, Dagfinn Hessen Paust frykter det som kan skje hvis tilbudet legges ned.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKSlik kan de varsle både brukerne og andre tjenester i feltet.
Samtidig tror han at tjenesten har hatt en unik posisjon til å nå ut til folk.
Spesielt de som i liten grad er i kontakt med helsetjenesten om rusbruken sin.
– Det er bare vi som snakker med dem om rusbruken deres. Og gir dem informasjon om hvordan de kan redusere risiko.
Frykter farligere rusbruk
Oslo kommune har vært blant bidragsyterne som har finansiert tilbudet.
Sosialbyråden, Julianne Ferskaug, synes derfor det er synd at tilbudet nå legges ned.
– Jeg frykter at det vil føre til mindre opplyst bruk, at flere bruker stoffer de ikke vet hva inneholder, og at de ikke får den veiledningen de trenger.
Sosialbyråd i Oslo kommune, Julianne Ferskaug (V) mener det er leit at tilbudet legges ned.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKByråden mener uklare regler fører til at nasjonale myndigheter ikke vil gi penger.
I dag finnes det nemlig ikke en tydelig lovhjemmel som gir grunnlag for analysetjenester.
– Jobber for å få det på plass
Statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet, Ellen Rønning Arnesen, sier regjeringen jobber med å få på plass et tydelig regelverk.
– Å besitte og ha rusmidler er ikke lov i dag, så vi må passe på at lovverket henger med.
Inne på kontoret til Tryggere Ruspolitikk er det flere maskiner som analyserer stoffene.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKHun peker på at analysetjenester kan være med på å bidra til både skadereduksjon og forebygging.
– Nå har vi nettopp fått Helsedirektoratet til å utrede hvordan dette her kan se ut og det følger vi opp fra departementets side.
– Kan du si noe om når det kommer regler og føringer for hvordan slike tjenester skal organiseres i Norge?
– Jeg kan ikke si noen eksakt dato, men vi jobber iherdig for å få det på plass.
Mener det tar for lang tid
For rusanalysetjenesten kommer avklaringene for sent.
– Dette virker å ta tid. Utfordringen er hva som skal skje i mellomtiden.
– Vi klarer per i dag ikke holde hodet over vannet i mellomtiden, sier Paust.
Paust håper at de får åpnet tilbudet igjen.
Foto: Hallgeir Braastad / NRKTjenesten er gratis, så organisasjonen er avhengig av tilskudd.
Paust ønsker ikke å spekulere i hva nedleggelsen kan bety for folk.
– Vi håper jo at det ikke vil føre til flere overdoser eller skader i fremtiden, men vi vet ikke.
Publisert 24.06.2026, kl. 05.45















English (US)