Hårete mål før Norge-kamp: – Vi er her til i morgen

10 hours ago 4



Nattesøvn, hva er det? Overvurdert, konkluderer forventningsfulle supportere i hovedstaden.

 Jonas Fæste Laksekjøn / VGNESTEN NAVNETVILLINGER: Halvor Hetland (25) og Hallvard Drønen (25). Foto: Jonas Fæste Laksekjøn / VG
Rapporterer fra supporterkoken i Oslo sentrum Oppdatert mandag 22. juni kl. 23:18
  • Forventningsfulle supportere i Oslo lader opp til Norges VM-kamp mot Senegal.
  • Flere fyller gatene og farger håret i rødt, hvitt og blått.
  • Fotballfesten ved Akershus festning samler tusenvis av norske fans.
  • Franskmannen Thomas Hervè tror Norge vinner 2–1 mot Senegal.

Det lades opp til Norges andre VM-kamp mot Senegal. Og VG tar selvfølgelig tempen på hovedstaden!

Selv om kampstart ikke er før klokken 02.00 koker det i Oslos gater.

Halvor Hetland og kompisen Hallvard Drønen har valgt å gå «all-inn». Håret er farget i rødt, hvitt og blått.

– Jeg må ta æren for at det var jeg som var først, sier Hallvard.

Men Halvor kunne ikke være noe dårligere.

– Jeg så den oppmerksomheten han fikk – og tenkte: «det her trenger jeg i livet».

 Jonas Fæste Laksekjøn / VG– Dette er vårt VM, lyder det fra Halvor Hetland (25) og Hallvard Drønen (25). Foto: Jonas Fæste Laksekjøn / VG

– Vi er her til i morgen! konstaterer Halvor.

Kompisen stemmer i:

– Jeg hørte Jordan spiller mot Algerie klokken 5, så da er det bare å nyte.

Til guttenes store fornøyelse har de begge fri i morgen – og begge tror på seier til Norge.

På Fotballfesten ved Akershus festning er det allerede flere tusen i Norges farger. Det spilles norske slagere fra scenen – med god allsangfaktor, melder VGs reportere på stedet.

 Jonas Fæste Laksekjøn / VGBLODFANS: Oscar Thomsen (25) i mariusgenser og Martin Karlsen i vikingcaps (26) har allerede vært innom de fleste store stedene som viser VM-kamper, forteller de. Foto: Jonas Fæste Laksekjøn / VG

Kompisene Oscar Thomsen (25) og Martin Karlsen (26) – jobb i morgen til tross – er klare for å heie frem de norske guttene.

– Sjefen min, hvis du leser dette – jeg er på jobb 08.15. Gleder meg til å se deg, sier Martin.

Oscar er ikke like selvsikker.

– Det får bli som det blir. Men gutta skal på jobb i morgen ja. Det er sånn det må bli når det er kamp til fire. Da blir man til fire.

 Jonas Fæste Laksekjøn / VGALT FOR NORGE: Det runger i Oslos gater før kampstart. Foto: Jonas Fæste Laksekjøn / VG

– Hva synes dere om at det er så mange folk som møter opp for å se Norge sammen?

– Det er helt fantastisk. Samholdet denne nasjonen har nå er uten sidestykke. Det er deilig å være nordmann i Norge akkurat nå, svarer Martin.

Oscar skyter inn:

– Det er enda deiligere i morgen klokken 8 når folk skal på jobb. Da blir det fantastisk!

Les også: Ekspertenes beste tips: Slik løser du nattkampen

 Jonas Fæste Laksekjøn / VGThomas Hervè (31), er fra Frankrike, men har bodd i Norge i to år. Foto: Jonas Fæste Laksekjøn / VG

Selv franskmannen har troen på Norge!

I helblå drakt, og med fransk flagg knyttet over skuldrene skiller Thomas Hervè (31) seg ut i mengden.

Men! Det viser seg at han har stor tro på «fienden» i kveld. Han har tross alt bodd i Norge i to år.

– Det er fint å være her med norske venner – alle er så glade! Og jeg tror de kommer til å vinne 2–1 mot Senegal.

Selv når VG spør hvem Hervè vil heie på når Norge møter Frankrike på fredag, svarer han først diplomatisk.

– Er begge lagene kvalifisert, så er vi venner på fredag, og jeg håper på 1–1.

Så kommer det frem: – Men jeg heier på Frankrike.

Senegalesere i Oslo: – Vi skal være her i 12 timer!

Å være i klart mindretall plager ikke guttene som VG møter fra Senegal.

– Vi føler oss veldig velkomne, sier Momo Wane (26). Han bor i Oslo.

– Vi har kost oss med nordmennene helt siden klokken 16.30. Vi skal være her i tolv timer!

Og det er ikke noe å si på energien til guttene.

– Vi er er som skapt for dette!

 Jonas Fæste Laksekjøn / VGIbrahima Ibbi Secka (25) i Norge-skjerf og Momo Wane (26) med det senegalesiske. Foto: Jonas Fæste Laksekjøn / VG

For fetteren Ibrahima Ibbi Secka (25) er dette den perfekte kampen.

– Som både nordmann og senegaleser er det ekstra gøy at de møter hverandre. Helt nydelig at vennene mine også ga meg et norsk skjerf!

De tror begge på seier til Senegal.

– Men hvis Norge scorer tar jeg på meg norsk drakt. Vi skal til VM! sier Momo entusiastisk.

Read Entire Article