DEBATT: Et gammelt Stavanger-sitat sier at en by trenger et fotballag, en domkirke og et bryggeri. Kanskje er det nettopp der vi finner noe av svaret på hvordan fellesskap faktisk bygges.
Herbjørn Tjeltveit
Direktør for innbygger- og samfunnskontakt, Stavanger kommune
Publisert: Publisert:
For mindre enn 10 minutter siden
Debatt
Dette er et debattinnlegg. Innlegget er skrevet av en ekstern bidragsyter, og kvalitetskontrollert av Aftenbladets debattavdeling. Meninger og analyser er skribentens egne.
Sitatet tillegges ofte den gamle Tou-arbeideren Per Westbye, og det er sagt med et smil. Men det peker på noe sant. En by trenger noe å heie på, et rom å samles i og et bord der folk kan bli sittende litt lenger.
For fellesskap bygges når mennesker får steder og anledninger til å høre til. På stadion. I domkirken. Rundt bordene langs Vågen.
Et lag å heie på
«En mørkeblå galskap brer seg over byen», skrev Aftenbladet i fjor. Og det stemte. Da Viking jaget seriegull, fikk byen en felles puls. Folk som ellers ikke kjenner hverandre, fikk plutselig noe å snakke om, håpe på og irritere seg over sammen. I kassakøen, på bussen, ved kaffemaskinen: ett tema, én nerve.
Det hjalp selvfølgelig at Viking til slutt vant seriegull etter en dramatisk sesongavslutning. Men noe av det som skjedde, var større enn gullfeiringen. Fotball handler om følelser, og nettopp derfor virker den. Den gir oss lov til å juble høyt, fortvile sammen og glede oss til neste kamp – i fellesskap. Man trenger ikke kunne offsideregelen for å kjenne at byen løfter seg når laget gjør det.
Et rom å samles i
Seriegullet var et høydepunkt i jubileumsåret. Men byen fikk også en enda større gave: en nyrestaurert domkirke kunne åpne dørene igjen. Etter fire år med stillas, støv og arbeid kom den tilbake, ikke bare vakrere, men sterkere.
Med et utadvendt og inkluderende program inviterte den til undring, refleksjon og opplevelser for alle, uansett tilhørighet og bakgrunn. Under «900 år på 9 timer» satt en fullsatt kirke og lyttet til byens historie en hel dag. Viking-gudstjenesten viste at laget og kirken hører til i samme by – og i samme fortelling. Da kongefamilien sto på trappen utenfor den nyrestaurerte domkirken og vinket, ble det et bilde mange kommer til å huske lenge.
Domkirken minnet oss om hvor vi kommer fra – men også om hvem vi fortsatt ønsker å være: et sted med rom for tro og tvil, sorg og glede, kunst, fellesskap og håp. For domkirken er ikke bare et bygg byen ser på. Den er et rom byen kan gå inn i.
Et bord å sette seg ved
Det gamle sitatet ender med bryggeriet. I dag kan vi like gjerne lese det som en påminnelse om bordet, måltidet og samtalen.
Matbyen Stavanger handler om mer enn øl. I noen sommerdager under Gladmat blir byen gjort om til ett langt måltid. Folk fra hele regionen går langs Vågen, smaker, møtes, stopper opp og deler anbefalinger og små samtaler.
Jæren, Ryfylke, fjordene, havet og gårdene er til stede i byen – ikke som bakgrunn, men som råvarer, historier og mennesker. Slik binder maten byen til omlandet, havet til bordet, bonden til kokken og gjesten til stedet.
Og kanskje er det derfor maten passer så godt inn i fortellingen om fellesskap. For et måltid er noe av det enkleste og sterkeste vi gjør sammen. Vi setter oss ned. Vi deler. Vi snakker litt lettere når det står mat på bordet.
Poenget er ikke ølet. Poenget er bordet.
Et vi som bygges hver dag
Ingen trenger å like fotball, gå i kirken eller drikke øl. Men byen trenger anledninger der fellesskap kan bli synlig. En by blir et vi når folk møtes om noe som er større enn dem selv.
De folkevalgte har satt «Vi bygger fellesskap» som visjon for Stavanger. Det er en god visjon nettopp fordi den ikke kan oppfylles av kommunen alene. Fellesskap bygges nedenfra – av supportere som møter opp i regnvær, av frivillige som ønsker velkommen i kirkedøren, av bønder, kokker og festivalarrangører, av naboer som setter fram en ekstra stol
Fellesskap kan legges til rette for. Men det må leves fram.
Den gamle Tou-arbeideren var inne på noe. En by med respekt for seg selv trenger et lag, et rom og et bord. Stavanger har alle tre. Det er der fellesskapet begynner. Ikke som et slagord, men som noe vi gjør sammen.
Publisert:
Publisert: 26. juni 2026 20:00

1 day ago
3


English (US)