Mange mener mye om Norge-fansens roing, men det er én mann som ikke er blitt spurt.
Publisert: 25.06.2026 19:00 | Oppdatert: 25.06.2026 19:39
For noen er det en landeplage, for andre er det noe som har satt Norges supportere på kartet.
Kanskje er du en av dem som rodde foran Slottet etter en fuktig kveld natt til tirsdag, kanskje skal du være med når VG inviterer til rekordforsøk i Oslo sentrum klokken 17 fredag.
Ellers kanskje er du som Emil Lappen, som nektet å ro da Norge slo Senegal i New Jersey.
Foruten at han synes det er kleint, mener Lappen at roingen ligner for mye på Islands velkjente klapping fra EM i 2016.
Da må vi spørre Islands fremste klapper: Hva mener han?
Hilmar Jökull Stefánsson er leder i TolfánTolfánislandsk for «Den Tolvte Mann», og deres svar på Oljeberget, supportergruppen til Islands landslag.
Siden midtveis i EM for ti år siden, er det han som har vært ansvarlig for trommene og klappingen til Islands supportere.
Da han først leste om roingen, visste han ikke nok om hva det var til å gjøre seg en mening om det. Så så han videoene fra Times Square og kampen mot Senegal.
– Det er trygt å si at jeg er ganske imponert. Spesielt det å se spillerne og trenerne sitte på banen og bli med var veldig fint, sier Stefánsson til VG.
Hilmar Jökull «Big Glacier» Stefánsson
Leder i Tolfán og lanfvarig trommer for Islands supportere
– Midt i alt det politiske rundt dette mesterskapet, så er dette noe som distraherer oss fra det.
Han sier at roingen «selvfølgelig» ligner på islendingenes klapping. Samtidig trekker han frem at islendingene aldri har lagt skjul på hvordan de kom til å begynne å klappe på sine kamper.
Det kom fra da det islandske laget Stjarnan spilte kvalifisering til Europa League i 2014 mot skotske Motherwell.
Motherwell-fansens klapp før de sang supportersangen «Since I Was Young» var noe Stjarnan-supporterne tok med seg til Tolfán, før det så ble til vikingklappet alle kjenner så godt i dag.
– Fordi vi er «fettere»«fettere»i samtalen bruker han det engelske ordet "cousins", og sikter til nordmenn og islendingers felles, norrøne herkmost, så har jeg ikke noe imot det. Jeg hadde ikke tenkt på det på den måten hvis det var spanjoler som gjorde det samme, sier Stefánsson om Norges roing.
Han mener også at selve roingen til de norske supporterne er det som gjør den autentisk.
– Da vi klappet var det for å få folk til å reise seg. Islandske folk som var på landskamper var kjent for å sitte mye, så da vi begynte å gjøre dette fikk vi folk ut av setene sine, forklarer Stefánsson.
Er nordmennenes roing autentisk, eller er det en kopi av islendingenes klapping?
Ja, vi elsker vår autentiske roing!
Jeg hører islendingen, men vi driver med klipping og liming
Kanskje det er likt, men det er de fleste sanger og heiarop i fotballen
VG forteller ham historien om ro-nekteren Emil Lappen. Den gir Stefánsson lyst til å gi en beskjed tilbake:
– Jeg vil si til han fyren: «Just do it, man». Jeg liker ikke når folk anstrenger seg bare for å ikke være som alle andre. Det handler ikke om dem, men om å støtte laget, mener han.
For det er ikke bare supporterne heiarop det kan trekkes paralleller mellom. Stefánsson minnes om de gode dagene som islandsk fotballelsker når han ser Norge i VM.
– Jeg håper dere kan gå langt i turneringen, og jeg kommer til å heie på dere helt til dere ryker ut, sier han.
Roingen har selvfølgelig også vekket oppsikt hos landene som står oss nærmest.
Den islandske nettavisen Vísir har kalt roingen en oppgradering av deres egen klapping, og har kalt den «Víkingaklapp 2.0».
Etter at danskene erklærte Norge som sitt lag i dette VM, foran Sverige, vanket det også en ro-hilsen fra Danmarks utenriksminister, Lars Løkke Rasmussen:
https://www.instagram.com/reel/DZZ37M8tf_z/?igsh=MWx1bnprcmV4YWRxeQ%3D%3DSvenskene er mindre entuasiastiske. Midtstopper Gustaf Lagerbielke ble spurt om nordmennenes nye påfunn på en pressekonferanse nylig.
– Vi bare sukker når vi ser det. Men kanskje vi sukker mer av TV-teamet som zoomer inn på det hver gang, sa han ifølge Aftonbladet.

2 hours ago
1


English (US)