Mottok Japans mest høythengende æresutmerkelse

2 hours ago 1



Finansminister Jens Stoltenberg har fått Japans mest høythengende æresutmerkelse.

 Finansminister Jens Stoltenberg fikk overrekt The Grand Cordon of the Order of the Rising Sun av Japans ambassadør til Norge Akira Sugiyama den 12. desember i fjor. Begivenheten forbigikk i stillhet.NINJA: Finansminister Jens Stoltenberg fikk overrekt The Grand Cordon of the Order of the Rising Sun av Japans ambassadør til Norge Akira Sugiyama den 12. desember i fjor. Begivenheten forbigikk i stillhet. Foto: Japans ambassade i Norge
Bilde av Nora Rydne
  • Jens Stoltenberg har mottatt Japans høyeste æresutmerkelse for en ikke-japansk statsborger.
  • Utdelingen foregikk diskret på den japanske ambassaden i Oslo 12. desember i fjor.
  • Opposisjonspolitikere gratulerer Stoltenberg med prisen, mens regjeringen ikke vil kommentere.

I fjor vår ble det klart at Japans keiser ville gi finansminister Jens Stoltenberg den svært høythengende utmerkelsen «The Grand Cordon of the Rising Sun» - eller Storbånd av Den oppadstigende sols orden på norsk.

Finansministeren var ordknapp om æren, som tidligere er tildelt prominente folk som Microsoft-grunnlegger Bill Gates, tidligere Fifa-president Sepp Blatter og World Economic Forum-grunnlegger Klaus Schwab - for å nevne noen.

Prisen deles helst ut i Japan av keiser Naruhito selv, men et nær like ordknapt finansdepartement meldte at utmerkelsen trolig ville utdeles i Oslo «på et egnet tidspunkt».

E24 kan nå melde at ordenen er utdelt allerede 12. desember i fjor.

 Ambassadøren og Stoltenberg skåler i bobler etter overrekelsen av storbåndet.KANPAI: Ambassadøren og Stoltenberg skåler i bobler etter overrekelsen av storbåndet. Foto: Japans ambassade i Norge

Ingen pressemelding ble sendt ut, og finansministerens kalender viste heller ingen tegn til at det skulle overrekkes både storbånd, medalje og diplom på Japans ambassade denne dagen.

– Dyp respekt til Hans Eksellense

Japans ambassade, derimot, var på ballen.

De har dokumentert den høytidelige overrekkelsen, som ble markert med fotoshoot med de oppmøtte og servering av bobler.

På sine nettsider beskriver de utfyllende hvorfor denne store æren, som er den største Japan kan tildele en person som ikke er japansk statsborger, til Stoltenberg.

 Jens Stoltenberg fikk med seg blant andre nåværende rådgiver Jakob Schram (andre fra venstre) og sin tidligere Nato-rådgiver Stian Jenssen (andre fra høyre) på overrekkelsen av storbåndet, som ellers foregikk uten mye oppmerksomhet.SENSEI: Jens Stoltenberg fikk med seg blant andre nåværende rådgiver Jakob Schram (andre fra venstre) og sin tidligere Nato-rådgiver Stian Jenssen (andre fra høyre) på overrekkelsen av storbåndet, som ellers foregikk uten mye oppmerksomhet. Foto: Japans ambassade i Norge

Ambassadør Akira Sugiyama trakk i sin tale frem frem både finansministerens arbeid som Nato-sjef og norsk statsminister som avgjørende. Han påpekte også at han likte Stoltenbergs bok «På min vakt».

– Ved denne høytidelige anledningen ønsker jeg å uttrykke mine hjerteligste gratulasjoner og dype respekt til Hans Eksellense Hr. Jens Stoltenberg for hans bemerkelsesverdige innsats, som nå er blitt anerkjent gjennom tildelingen av Storbåndet av den oppadstigende sols orden, sa ambassadøren i talen.

– Jeg håper oppriktig at finansminister Stoltenberg også i fremtiden vil bidra med sin visdom og støtte til å videreutvikle forholdet mellom Japan og Nato, samt til å styrke den gjensidige forståelsen og vennskapet mellom Japan og Norge.

Hverken Stoltenberg eller Finansdepartementet ønsker å kommentere den høytidelige utdelingen til E24.

Opposisjonen gratulerer

E24 har vært i kontakt med statsministerens kontor vedrørende ordenstildelingen. De ønsker hverken å kommentere utmerkelsen eller gratulere finansministeren.

Det vil derimot stortingsrepresentant Mahmoud Farahmand (H) , som er lei seg for at han ikke fikk med seg tildelingen.

– Jeg vil gratulere vår kjære finansminister med denne utmerkelsen fra våre venner japanerne. Så forstår jeg det som at den ble tildelt 12. desember. Jeg hadde trodd det skulle fått større oppmerksomhet, sier Fahramand i en kort kommentar til E24.

Også stortingsrepresentant Tor Mikkel Wara (Frp) vil gi den tidligere Nato-sjefen en klapp på skulderen.

– Gratulerer, Jens! Jens Stoltenberg har gjort en viktig internasjonal innsats for Nato, sier Wara.

Read Entire Article