Naboene freser mot Norges VM-roing: – Barnehagenivå

2 hours ago 2



Norge ror. Verden ser på. Svenskene og danskene gremmes.

  • Sindre Espe, VG

    Sindre Espe, VG

Publisert: 26.06.2026 20:09 | Oppdatert: 26.06.2026 20:48

– Påfunnet med fansens kollektive rospetakkel på tribunene holder selvfølgelig rent barnehagenivå, skriver Expressens kommentator Tomas Pettersson.

Den norske rofeiringen har spredt seg fra VM-tribunene til Times Square, barnehager og omsorgssentre.

I Sverige er det foreløpig ingen stående applaus.

Foto: Skjermdump / Aftonbladet.

Fredag ettermiddag samlet VG 15.000 roere fra Slottsplassen og nedover Karl Johan, der skikonge Petter Northug (40) trommet i gang det som kan ha vært verdens største roøkt.

Pettersson mener roingen er en «omstendelig og klønete» blek kopi av islendingenes berømte klapping, som tok av under EM i 2016.

Foto: Christian Hartmann / Reuters / NTB

Dette er ikke første gang norsk VM-feber får det til å koke på andre siden av grensen.

Da Norge sikret VM-billetten, slaktet den svenske fotballjournalisten og forfatteren Olof Lundh feiringen.

– Å feire avansementet foran 50.000 mennesker er ikke noe vinnere gjør – det grenser snarere til det patetiske, sa Lundh den gangen.

Fredag kveldFredag kveldKl. 21 på NRK1. møter Norge Frankrike i den siste gruppespillskampen. Tirsdag venter 16-delsfinale.

Skulle den norske VM-suksessen fortsette, kan det virke som Pettersson knapt tør å tenke på hvordan tilstandene kan bli her hjemme.

– Det kan bli helt fantastisk. Eller rett og slett uutholdelig, skriver han.

– Norge er laget vi skulle ønske vi var, skriver Aftonbladets Erik Niva i en kommentar (+).

Og snart kan svenskene få møte laget de skulle ønske de var: Norge og Sverige kan møtes i 16-delsfinalen.

Tanker om Petterssons utspill?

Surpomp!

Jeg er enig med ham

I Danmark er tonen minst like oppgitt.

– Dere håner oss, Norge. DERE HÅNER OSS!

Det skriver B. T.s journalist Johnny Wojciech Kokborg i en kommentar.

Han beskriver den norske VM-feberen som «ikke til å bære» og mener det som skjer nå, er «rett og slett motbydelig å bivåne for danske rooligansrooligansEn fredelig og festglad fotballsupporter. Ordet er satt sammen av rolig og hooligan, og brukes særlig om danske landslagssupportere som vil skape god stemning uten bråk.» – ja, faktisk «på grensen til nordisk voksenmobbing».

– Hva tenkte du da du så bildene fra Karl Johan med verdensrekorden?

– Nå har dere virkelig fått massepsykose i Norge. Men hatten av for at dere drar den til grensen – og langt over, sier Kokborg til VG.

Johnny Wojciech Kokborg

Journalist i danske B.T

– Du skriver at Norge «håner» Danmark. Hva er det som svir aller mest?

– Danskene er ikke med på festen, mens vi må se vår irriterende nordiske lillebror stikke av med all suksessen. Men det som gjør mest vondt, er å se Norges offensiv. Og det verste: Vi skulle hatt Ståle som landslagssjef.

– Hvor misunnelige er dere i Danmark?

– Jeg tror faktisk mange dansker holder med Norge. Men vi er også tynnhudede typer, som undertegnede, som nekter. Og jeg er grønn av misunnelse.

Om det var noen tvil: Danmark klarte altså ikke å kvalifisere seg til VM.

– Er danskene litt hårsåre?

– Ja, det er vi 100 prosent. Men vi er nødt til å gjøre vårt for å holde Norge nede. Dere får jo stormannsgalskap av selv den minste suksess. Hvis det var slik vi var under EM i 2021, ville jeg gjerne si unnskyld på vegne av Danmark.

https://@vgno/vgtv-stories?playlistId=A4fQFZ4qrqz3wCSSHlEyEFWO
Read Entire Article