Reuters: USA utfører angrep mot Iran

2 hours ago 2



USA gjennomfører angrep i området ved Hormuzstredet klokken 01.10 iransk tid, melder Reuters.

 Stringer / Reuters / NTBFartøy i Hormuzstredet, sett fra Musandam i Oman lørdag. Foto: Stringer / Reuters / NTB
Oppdatert lørdag 27. juni kl. 23:55

Den iranske statskanalen, IRIB, skriver at eksplosjoner er hørt i Sirik i det østlige Iran.

Ifølge IRIB skal en militær tjenesteperson ha sagt at eksplosjons­lydene skyldtes prosjektiler som traff et telekommuniksjonstårn.

I tillegg er det hevdet at flere amerikanske prosjektiler skal ha truffet en landsby på Qeshm-øya.

USAs sentralkommando bekrefter ifølge Reuters at de gjennomfører angrep etter Irans siste angrep på et handelsskip.

Klagd inn for brudd på våpenhvilen

Tidligere lørdag kveld ble det meldt at iransk UD anklagde USA for åpenlyst brydd på våpenhvilen.

Uttalelsene kom etter fredagens amerikanske angrep mot våpenlagre og radarstasjoner.

Les også: Avtalen mellom USA og Iran: – En politisk fiasko

– Disse brutale angrepene som rammet iranske kystovervåkningsanlegg, er et åpenlyst brudd, sier det iranske utenriksdepartementet i en uttalelse.

De amerikanske angrepene var gjengjeldelse for et angrep mot et konteinerskip som seilte ut av Persiabukta gjennom Hormuzstredet dagen før, ifølge USA.

Tips oss illustrasjon

Har du tips?

Send oss informasjon, bilder eller video.

Read Entire Article