Tusenvis samlet for Sankthansaften i Oslo

2 hours ago 1



Trolig Oslos største sankthansbål har i år tatt form som en stor heipiplerke.

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

FUGL FØNIKS: Men ingen vet hva som stiger opp fra asken.

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

FUGL FØNIKS: Men ingen vet hva som stiger opp fra asken.

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

FUGL FØNIKS: Men ingen vet hva som stiger opp fra asken.

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

FUGL FØNIKS: Men ingen vet hva som stiger opp fra asken.

 Torjus Sagenes / TV 2

Foto: Torjus Sagenes / TV 2

FUGL FØNIKS: Men ingen vet hva som stiger opp fra asken.

Publisert 23.06.2026 20:06 Sist oppdatert 22 minutter siden

Tirsdag kveld har flere tusen tatt turen ned til Bjørvika i Oslo for å følge med på det tradisjonsrike sankthansbålet. 

Bålet er i år en stor heipiplerke av tre som ble sendt ut på vannet og satt fyr på. Det er kulturminister Lubna Jaffrey (Ap) som skal tenne bålet. 

 Amanda Pedersen Giske  / NTB
Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery (Ap) tenner årets sankthansbål i Bjørvika. Foto: Amanda Pedersen Giske / NTB

Rundt klokken 20.08 ble kulturministeren rodd over til der fuglen fløt i vannet, og tente bålet. 

Folk følger feiringen fra land, men mange har også tatt turen med båt og kano for å overvære sanktshansbålet. 

Foto: Jon Eirik Olsen / TV 2
Read Entire Article