TV 2 har avslørt flere tusen alvorlige hendelser på norske sykehus. Nå innføres en ny ordning som skal forebygge pasientskader.
Publisert 25.06.2026 08:49
En liten feil kan få alvorlige konsekvenser for noen pasienter.
I 2024 avslørte TV 2 hvordan 1064 personer hadde mistet livet i uønskede hendelser på norske sykehus i løpet av fem år.
Alle dødsfallene hadde én ting til felles: Svikt i kommunikasjon var en medvirkende årsak.
Helseminister Jan Christian Vestre la seg flat etter TV 2s avsløring, og iverksatte en rekke tiltak.
Nå er en ny meldeordning for alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten klar.
– Vi ønsker en helse- og omsorgstjeneste som forhindrer pasientskader det er mulig å forebygge, og som tidlig fanger opp nye risikofaktorer, skriver Vestre til TV 2.
En ting kunne reddet Frank
Fra 1. juli innføres den nye ordningen. Her blir ansvaret for å følge opp alvorlige hendelser i helsevesenet tydeliggjort.
TV 2s prosjekt avslørte at sykehusene ikke alltid lærer av hverandres feil.
Les alle sakene her:
1064 mennesker mistet livet på fem år
I 2023 døde Frank Roy Wilhelmsen etter alvorlig svikt fra sykehuset. Han skulle fraktes til akuttmottaket, men ble ved en feil kjørt til legevakten og deretter sendt hjem.
Etter hendelsen innførte Sykehuset i Telemark et system for å sikre at pasienter som skal til akuttmottaket, men ikke møter opp, blir etterlyst.
Nå håper helseministeren at sykehusene skal bli flinkere til å lære av hverandre.
– Innretningen på den nye meldeordningen skal bidra til at helse- og omsorgstjenesten lærer av alvorlige hendelser, både internt i den enkelte virksomhet der hendelsen har skjedd, og på tvers mellom virksomheter, skriver Vestre.
Dette er nytt
I den nye ordningen stilles det flere tydelige krav.
Meldinger om alvorlige hendelser skal sendes snarest mulig og senest innen fem virkedager.
I tillegg innføres det en frist på tre måneder for virksomhetene til å sende inn en rapport om hendelsen til statsforvalteren. Rapporten skal blant annet inneholde en gjennomgang av hendelsen og mulige årsaker, i tillegg til risikoen for at noe lignende kan skje igjen.
Helsedirektoratet har også laget en guide som gir konkret støtte til hvordan virksomhetene kan gå fra en alvorlig hendelse til innsikt og videre til læring og forbedring.
Alle virksomheter som tilbyr helse- og omsorgstjenester har en plikt til å melde inn uventede dødsfall og svært alvorlige hendelser. Dette gjelder også private helseinstitusjoner.
Skal tilby møte
Den nye meldeordningen viderefører virksomhetenes plikt til å tilby pasienter, brukere og pårørende et møte så snart som mulig og senest innen ti dager etter hendelsen.
Formålet med møtet er å utveksle informasjon knyttet til hendelsen og å avklare pasientens eller brukerens behov for videre oppfølging.
Pasient, bruker og nærmeste pårørende har også rett til å melde om dødsfall eller svært alvorlig skade etter hendelser i helsetjenesten, via helsenorge.no.



English (US)